Forlagsdrift
Fagansvarlig:
Rektor Cecilie Brun Løwe
Forelesere:
Representanter fra forlag, både skjønn/generell- og fagbokforlag
Forlagsdrift inngår som et sentralt element i undervisningen. Faget skal gi studentene et innblikk i hvordan forlag drives, hvilke rammebetingelser de jobber under og hvilke vurderinger som gjøres i forbindelse med bokprosjekter og salg.
Faget er relevant for studentene fra både bokhandel og forlag. Bokhandelsansatte får større innblikk i hvordan deres viktigste leverandører tenker og arbeider, og derigjennom sikre kunnskap som gir grunnlag for enda bedre samarbeid med forlagene.
Studenter fra forlag kan få innblikk i hvordan andre typer forlag jobber, en opplæring som sikkert utfyller den man selv har fått i sitt eget forlag.
FAGET BESTÅR AV FØLGENDE MODULER:
Fra manus til ferdig bok / Kari Marstein, redaksjonssjef, Gyldendal Litteratur
Utenlandske rettigheter / Cathrine Bakke Bolin, redaksjonssjef Gyldendal Litteratur
Forfatteruvikling/forvaltning / Anne Fløtaker, sjefsredaktør Bonnier norsk forlag
Digitalisering/rettigheter / Mathias Lilleengen, advokat Forleggerforeningen
Forlagsøkonomi / Anne Gaathaug, forlagssjef, Megafon Forlag
Forlag/presse / Mona Ek, kommunikasjonsleder for Geitmyra matkultursenter for barn
Merkevarebygging/konseptutvikling / Mona Ek, kommunikasjonsleder for Geitmyra matkultursenter for barn
MMI/målgruppedefinering / Mona Ek, kommunikasjonsleder for Geitmyra matkultursenter for barn
Kanalvalg og salgsstrategi / Mona Ek, kommunikasjonsleder for Geitmyra matkultursenter for barn