Forlagsdrift

Fagansvarlig:
Rektor Cecilie Brun Løwe

Forelesere:
Representanter fra forlag, både skjønn/generell- og fagbokforlag


 

Forlagsdrift inngår som et sentralt element i undervisningen. Faget skal gi studentene et innblikk i hvordan forlag drives, hvilke rammebetingelser de jobber under og hvilke vurderinger som gjøres i forbindelse med bokprosjekter og salg.

Faget er relevant for studentene fra både bokhandel og forlag. Bokhandelsansatte får større innblikk i hvordan deres viktigste leverandører tenker og arbeider, og derigjennom sikre kunnskap som gir grunnlag for enda bedre samarbeid med forlagene.

Studenter fra forlag kan få innblikk i hvordan andre typer forlag jobber, en opplæring som sikkert utfyller den man selv har fått i sitt eget forlag.


FAGET BESTÅR AV FØLGENDE MODULER:

  • Fra manus til ferdig bok / Kari Marstein, redaksjonssjef, Gyldendal Litteratur

  • Utenlandske rettigheter / Cathrine Bakke Bolin, redaksjonssjef Gyldendal Litteratur

  • Forfatteruvikling/forvaltning / Anne Fløtaker, sjefsredaktør Bonnier norsk forlag

  • Digitalisering/rettigheter / Mathias Lilleengen, advokat Forleggerforeningen

  • Forlagsøkonomi / Anne Gaathaug, forlagssjef, Megafon Forlag

  • Forlag/presse / Mona Ek, kommunikasjonsleder for Geitmyra matkultursenter for barn

  • Merkevarebygging/konseptutvikling / Mona Ek, kommunikasjonsleder for Geitmyra matkultursenter for barn

  • MMI/målgruppedefinering / Mona Ek, kommunikasjonsleder for Geitmyra matkultursenter for barn

  • Kanalvalg og salgsstrategi / Mona Ek, kommunikasjonsleder for Geitmyra matkultursenter for barn