Fagene

BUTIKK OG KJEDEDRIFT

Faget skal bl.a. gi studentene forståelse for hvordan butikk og kjededrift foregår, hvilke muligheter som ligger i å utnytte butikken som medium, og hvilke muligheter som ligger innenfor kjedenes konsepter. Det blir lagt stor vekt på de ansattes mulighet til å påvirke til økt salg og kundetilfredshet. Studentene får også kjennskap til salgsledelse og hvordan få med kollegaer for å ha felles standard for kunderelasjon, service og salg.

FORLAGSDRIFT

Forlagsdrift inngår som et sentralt element i undervisningen.

Faget skal gi studentene et innblikk i hvordan forlag drives, hvilke rammebetingelser de jobber under og hvilke vurderinger som gjøres i forbindelse med bokprosjekter og salg.

Faget er relevant for studentene fra både bokhandel og forlag. Bokhandelsansatte får større innblikk i hvordan deres viktigste leverandører tenker og arbeider, og derigjennom sikre kunnskap som gir grunnlag for enda bedre samarbeid med forlagene.

BRANSJEKUNNSKAP

Faget skal gi studentene et godt innsyn i den samlede bokbransjen og dens aktører, og om avtaleverket som gjelder i bransjen.

Bokhandlerforeningen gir en innføring i Bokavtalen. I tillegg møter man alle bransjens foreninger, organisasjoner og kommersielle aktører. Det gis forelesninger av fagfolk i bransjen som gir innhold og kunnskap om alle deler av vår bransje. Det legges vekt på bruk av eksempler og oppgaver for at studentene selv skal få en helhetlig forståelse av bransjens rammebetingelser.

Faget bransjekunnskap inneholder også en studietur. De siste årene har vi vært i London.

LITTERATUR

Studentene skal gjøres kjent med litteraturhistorie og dagens litteratur i form av forelesninger, besøk av forlag, gjesteforelesere fra bransjen, forfatterbesøk og -opplesninger. Faget inneholder også 10 litteraturoppgaver som går over ett år. All litteraturkunnskap tar utgangspunkt i bøker som fremedeles leses, gis ut, selges og dramatiseres.

Skolen får besøk av flere erfarne og dyktige forlagsredaktører som med mye kunnskap og engasjement deler sin viten om bøker og litteratur. I tillegg gir de også informasjon om bok- og forfatternyheter fra forlaget. I noen tilfeller får skolen også besøk av forfattere som leser fra bøkene sine.

HR/LEDELSE -

TEAM, SALG OG SERVICE

Her skal studentene få en oversikt over ledelsesfaget og kunnskap om HR. Hovedfokus er på salgsledelse, selvledelse, og hvordan bygge team. Studentene får også kjennskap til hvordan lage felles standard for servicebegrepet via god salgsledelse, hva det betyr for dem, hvordan de kan påvirke egen holdning til salg og kundebehandling og salgsprosessen i seg selv. Vi jobber også med formidling av egen fagkunnskap for å bli bedre selgere.

JUS

Faget skal gi studentene kunnskap om aktuelle lover innen innen kjøp, salg og markedsføring mot forbruker, samt arbeidsrett.

MARKEDSFØRING

Faget skal gi kunnskap og forståelse for grunnleggende markedsføringsteori, kjøpsatferd og påvirkning av kunder gjennom markedsføringsvirkemidler. Det vil legges stor vekt på eksempler fra bokhandel og forlag.

ØKONOMI

Faget skal skape forståelse for sentrale økonomiske begreper og sammenhenger, samt innføring i bruk av verktøy for økonomisk styring og oppfølging.